Sundhedsprofessionelle kompetencer i en tværprofessionel indsats (uge 6-8)
Valgfagets titel:
Sundhedsprofessionelle kompetencer i en tværprofessionel indsats
Health professional skills in an interprofessional setting
ECTS-point:
3 uger svarende til 5 ECTS-point
Periode for afvikling af valgfaget:
Uge 6-8/2023
Valgfaget afholdes på:
UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole, Niels Bohrs Allé 1, 5230 Odense M.
Valgfagsansvarlig uddannelse:
Hans Kromann Knudsen, Lektor, Fysioterapeutuddannelsen
Nikoline Lykke Hansen, Adjunkt, Bioanalytikeruddannelsen
Valgfagets tema:
Sundhedsprofessionelle, tværprofessionelle, kommunikation, Sundhedshuse, Sundhedscentre, Rehabilitering og monitorering.
Læringsforudsætninger:
- Viden om andre faggruppers kompetencer
- Bred bevidsthed omkring egen monofaglighed
- Viden om div. kroniske sygdomme
- Kompetencer i forhold til bl.a. generel diagnostik og udredning, kommunikation, rehabilitering, monitorering, litteratursøgning og litteraturanvendelse i en fagprofessionel kontekst
- Videnskabelig metode.
Læringsudbytte:
Efter 1. del 7. semester kan den studerende:
- anvende og mestre situationsbestemt og professionsrelevant kommunikation,
- indgå i tværprofessionelt og eventuelt tværsektorielt læring og samarbejde i forskellige kontekster,
- anvende relevante studie- og arbejdsmetoder til at opsøge, vurdere og fortolke empiri, teori og forskningsmetoder samt initiere og deltage i innovations-, udviklings- og forskningsarbejde,
- anvende grundlæggende metoder til udøvelse af evidensbaseret praksis (EBP), herunder litteratursøgning, litteraturudvælgelse, kritisk vurdering, samt anvendelighed i praktiske kliniske problemstillinger,
- anvende evidensbaserede undersøgelses- og interventionsprincipper til sygdomme og skader inden for det sundhedsfaglige felt,
- udføre en kritisk vurdering af specifikke sundhedsfaglige interventioner med henblik på anvendelighed i praksis,
- medvirke til løsning af aktuelle udfordringer kreativt, der forudsætter og udfordrer det tværprofessionelle samarbejde eller professionspraksis.
Læringsaktiviteter:
Overordnet er det endelige produkt en Posterpræsentation og dialog om emnet.
Fremlæggelse foregår den sidste dag i forløbet.
Indhold: (mere specifik beskrivelse i nedenstående lektionsplan):
- Besøg af udvalgte sundhedsprofessionelle aktører fra relevant tværprofessionel praksis
- Undervisning relateret til sundhedsprofessionelle kompetencer i en tværprofessionel indsats; her menes hele forløbet med borgeren/patienten inkl. undersøgelser, analyser, kommunikation og lignende
- Undervisning relateret til de primære sundhedsfaglige indsatser
- Besøge et sundhedshus, sundhedscenter eller rehabiliteringsenhed og hvis muligt deltage i stedets aktiviteter
- Vejledning i relation til litteratursøgning samt kvalitetsvurdering heraf
- Vejledning og facilitering i forhold til udarbejdelse af slutproduktet (Poster)
- Det er ønskeligt, at grupperne så vidt det er muligt, kan indsamle empiri i praksis i forhold til slutproduktet
Undervisning: (der undervises hovedsageligt i at erhverve kompetencer frem for viden om):
- Sundhedsfaglige indsatser i en tværprofessionel indsats
- Mono- og tværfaglige kompetencer
- Poster (Litteratursøgning ved bibliotekar)
- Praksisbesøg – her skal findes en problemstilling til de studerende (følge og evt. interviewe en borger/patient el. lign.)
- Fokusområder: KOL, kræftrehabilitering, diabetes, fedme, hjerterehabilitering, kroniske smertepatienter, funktionelle lidelser, mental sundhed
Litteratur:
Skrives ind i lektionsplanen, som lægges tilgængelig for de studerende senest 1 uge før valgfagsstart.
Undervisere:
Eksterne, bibliotekarer og interne undervisere.