Evidensbaseret klinisk sexologi i et tværprofessionelt rehabiliteringsperspektiv (uge 9-11)
Valgfagets titel:
Evidensbaseret klinisk sexologi i et tværprofessionelt rehabiliteringsperspektiv
Evidencebased Clinical Sexology in a Multidisciplinary Rehabilitation Perspective
ECTS-point:
3 uger svarende til 5 ECTS-point
Periode for afvikling af valgfaget:
Uge 9-11/2023
Valgfaget afholdes på:
UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole, Sundhedsuddannelserne, Campus Odense, Niels Bohrs Allé 1, 5230 Odense M
Valgfagsansvarlig uddannelse:
Fysioterapeutuddannelsen, primært
Radiografuddannelsen, sekundært
Kriterier for optagelse:
Skal have bestået monofaglig klinisk eksamen
Valgfagets tema/profil:
De studerende tilegner sig særlig viden om evidensbaseret klinisk sexologi i et tværprofessionelt rehabiliteringsperspektiv og gør brug af professionernes særlige faglige færdigheder i forhold til kliniske sexologiske problemstillinger. De studerende indgår i en kritisk diskussion af problemstillinger inden for rehabilitering af seksuel sundhed samt i faglig dialog om professionsudøvelse og –udvikling i et nationalt og internationalt perspektiv.
Læringsforudsætninger:
Sundhedsprofessionsstuderende med basiskompetence i menneskets anatomi, fysiologi, sygdomslære, psykologi, kommunikation, videnskabsteori, kvalitetssikring, kvalitetsudvikling, etik og tværprofessionelt samarbejde.
Specifikke faggrupper: sygeplejerske, fysioterapeut, ergoterapeut, radiograf og bioanalytiker.
Læringsudbytte:
Viden; den studerende har forståelse for:
- Seksualitet som et basalt menneskeligt behov
- Seksuel sundhed som en integreret del i et rehabiliteringsforløb
- Anatomi og fysiologi relateret til seksualitet
- Den seksuelle funktion og responscyklus
- Seksuelle dysfunktioner og vanskeligheder som følge af sygdom, sygdomsbehandling og nedsat funktion
- Seksuelle problematikker ved hjerte-kar sygdomme, cancer, muskuloskeletale- og urologiske lidelser
- Seksualitet i forskellige livsfaser
- Kulturelle og sociale barrierer
- Faglige ansvars- og interventionsområder for sundhedsprofessionelle
- Kendskab til rehabilitering af seksuelle dysfunktioner
Færdigheder; den studerende kan:
- Identificere seksuelle problemstillinger hos patienter/brugere/borgere
- Samtale med patienter/brugere/borgere og give “tilladelse”, generel information samt begrænsede råd ift. seksuelle problemstillinger
Kompetencer; den studerende kan:
- Reflektere over egne normer, værdier og holdninger til seksualitet
- Søge evidensbaseret fokuseret litteratur om problemstillinger ift. seksuel sundhed og rehabilitering
- Analysere og anvende relevante nationale og/eller videnskabelige internationale artikler
Der lægges vægt på det tværprofessionelle læringsudbytte.
Læringsaktiviteter:
- undervisning og oplæg fra undervisere
- studie-gruppearbejde
- dialog, debat, diskussion og refleksion
- øvelser, individuelle, parvise og i grupper
- samtaleøvelser og rollespil
- læsning af litteratur og artikler
- søgning af litteratur og artikler
- opgaver og øvelser i studiegrupper
- studenteroplæg i grupper
- peer-feedback til andre studerende
- feedback fra undervisere
- online refleksionsrum
- selvtilrettelagte studiebesøg
Indhold:
- Seksualitet – definition, begreb og rettigheder
- Seksuel anatomi og fysiologi
- Den seksuelle funktion og den seksuelle responscyklus
- Seksuelt relaterede problemer som følge af sygdom, behandling og funktionsnedsættelse
- Seksualitet i forskellige livsfaser
- Kulturelle og sociale barrierer
- Egne normer, værdier og holdninger til seksualitet
- Sexologisk samtale, rådgivning og intervention
- Ansvars- og interventionsområde
- Svær overvægt og seksuel sundhed
Eksamen:
Der henvises til kriterier “Intern prøve i valgfrie elementer mono- og tværfaglige – 7. semester”
Litteratur:
- Graugaard, C: Sexologi – faglige perspektiver på seksualitet, 2019
- Graugaard, C: Krop, sygdom og seksualitet, Hans Reitzels Forlag, 2006.
- Johansen, M: Når seksualitet tages alvorligt, Gads Forlag København, 2011.
- Graugaard, C m.fl.: Seksualitet og sundhed, Vidensråd for forebyggelse, 2015
www.vidensraad.dk - Socialstyrelsen: Seksualitet på dagsordenen – En håndbog, 2012 http://socialstyrelsen.dk/udgivelser/seksualitet-pa-dagsordenen
- Sundhedsstyrelsen: Forebyggelsespakke – seksuel sundhed, 2020 https://www.sst.dk/da/Udgivelser/2018/Forebyggelsespakke-Seksuel-sundhed
- Sundhedsstyrelsen: Seksuel Sundhed https://www.sst.dk/da/sundhed-og-livsstil/seksualitet
- Samtalen om seksualitet https://dsr.dk/sygeplejersken/arkiv/sy-nr-2014-9/samtalen-om-seksualitet
- Sex i Danmark https://www.projektsexus.dk/seneste-nyt/2019/rapporten-sex-i-danmark
Derudover offentliggøres studieplan med specifikke litteraturanbefalinger og forslag senest 3 uger før valgfaget.
Supplerende litteratur:
I forbindelse med undervisningen anvendes relevant national og international forskningsbaseret litteratur og artikler til inspiration for afdækning af problemfelter og interventionsmuligheder
Internationale forskningsbaserede artikler gøres tilgængelige og anvendes i studieaktiviteter.
Undervisere:
Lektor Helle Gerbild, Fysioterapeut, Cand.scient.san, Master i sexologi og Ph.d. stud.
https://www.ucviden.dk/da/persons/helle-nygaard-gerbild
Lektor May-Lin Martinsen, Radiograf med speciale i stråleterapi
https://www.ucviden.dk/da/persons/may-lin-martinsen
Adjunkt Rosa Heralvsdottir Jensen, Sygeplejerske, cand.scient.san
https://www.ucviden.dk/da/persons/rosa-heralvsdottir-jensen
Gæstelærere med specifikke kompetencer inden for seksualitet og sundhed.
Kriterier for optagelse:
Studerende skal have bestået klinisk eksamen på 6. semester.
Andre bemærkninger:
En tværprofessionel sammensætning af holdet og studiegrupperne vil blive prioriteret.
Studerende vil kunne forvente, i et vist omfang, at arbejde med særlige interesseområder inden for valgfagets temaer.