Evidensbaseret klinisk sexologi i et tværprofessionelt rehabiliteringsperspektiv (uge 9-11)

Valgfagets titel:
Evidensbaseret klinisk sexologi i et tværprofessionelt rehabiliteringsperspektiv
Evidencebased Clinical Sexology in a Multidisciplinary Rehabilitation Perspective


ECTS-point:
3 uger svarende til 5 ECTS-point


Periode for afvikling af valgfaget:
Uge 9-11/2021


Valgfaget afholdes på:
UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole, Sundhedsuddannelserne, Campus Odense, Niels Bohrs Allé 1, 5230 Odense M


Valgfagsansvarlig uddannelse:
Fysioterapeutuddannelsen, primært
Radiografuddannelsen, sekundært


Kriterier for optagelse:
Skal have bestået monofaglig klinisk eksamen


Valgfagets tema/profil:
De studerende tilegner sig særlig viden om evidensbaseret klinisk sexologi i et tværprofessionelt rehabiliteringsperspektiv og gør brug af professionernes særlige faglige færdigheder i forhold til kliniske sexologiske problemstillinger. De studerende indgår i en kritisk diskussion af problemstillinger inden for rehabilitering af seksuel sundhed samt i faglig dialog om professionsudøvelse og –udvikling i et nationalt og internationalt perspektiv.


Læringsforudsætninger:
Sundhedsprofessionsstuderende med basiskompetence i menneskets anatomi, fysiologi, sygdomslære, psykologi, kommunikation, videnskabsteori, etik og tværprofessionelt samarbejde.
Specifikke faggrupper: sygeplejerske, fysioterapeut, ergoterapeut, radiograf og bioanalytiker.


Læringsudbytte:
Viden; den studerende har forståelse for:

  • Seksualitet som et basalt menneskeligt behov
  • Seksualitet som en integreret del i et rehabiliteringsforløb
  • Anatomi og fysiologi relateret til den seksuelle funktion
  • Den seksuelle funktion og responscyklus
  • Seksuelle dysfunktioner og vanskeligheder som følge af sygdom, sygdomsbehandling og nedsat funktion
  • Seksuelle problematikker ved hjerte-kar sygdomme, cancer, muskuloskeletale-, og urologiske lidelser
  • Seksualitet i forskellige livsfaser
  • Kulturelle og sociale barrierer
  • Faglige ansvars- og interventionsområder for sundhedsprofessionelle
  • Kendskab til rehabilitering af seksuelle dysfunktioner

Færdigheder; den studerende kan:

  • Identificere seksuelle problemstillinger hos patienter/brugere/borgere
  • Samtale med patienter/brugere/borgere og give “tilladelse”, generel information samt begrænsede råd ift. seksuelle problemstillinger

Kompetencer; den studerende kan:

  • Reflektere over egne normer, værdier og holdninger til seksualitet
  • Søge evidensbaseret fokuseret litteratur om problemstillinger ift. seksuel sundhed og rehabilitering
  • Analysere og anvende relevante nationale og/eller videnskabelige internationale artikler

Der lægges vægt på det tværprofessionelle læringsudbytte.


Læringsaktiviteter:

  • undervisning og oplæg fra undervisere
  • studie-gruppearbejde
  • dialog, debat, diskussion og refleksion
  • øvelser, individuelle og parvise
  • samtale øvelser og rollespil
  • læsning af litteratur og artikler
  • søgning af litteratur og artikler
  • opgaver og øvelser i studiegrupper
  • studenteroplæg i grupper
  • peer-feedback til andre studerende
  • feedback fra undervisere
  • online refleksionsrum
  • selvtilrettelagte studiebesøg


Indhold:

  • Seksualitet – definition, begreb og rettigheder
  • Seksuel anatomi og fysiologi
  • Den seksuelle funktion og den seksuelle responscyklus
  • Seksuelt relaterede problemer som følge af sygdom, behandling og funktionsnedsættelse
  • Seksualitet i forskellige livsfaser
  • Kulturelle og sociale barrierer
  • Egne normer, værdier og holdninger til seksualitet
  • Sexologisk samtale, rådgivning og intervention
  • Ansvars- og interventionsområde


Litteratur:  

Graugaard, C: Sexologi – faglige perspektiver på seksualitet, 2019
Graugaard, C: Krop, sygdom og seksualitet, Hans Reitzels Forlag, 2006.
Johansen, M: Når seksualitet tages alvorligt, Gads Forlag København, 2011.
Graugaard, C m.fl.: Seksualitet og sundhed, Vidensråd for forebyggelse, 2015
www.vidensraad.dk
Socialstyrelsen: Seksualitet på dagsordenen – En håndbog, 2012 http://socialstyrelsen.dk/udgivelser/seksualitet-pa-dagsordenen
Sundhedsstyrelsen: Forebyggelsespakke – seksuel sundhed, 2018 https://www.sst.dk/da/Udgivelser/2018/Forebyggelsespakke-Seksuel-sundhed
Sundhedsstyrelsen: Seksuel Sundhed https://www.sst.dk/da/sundhed-og-livsstil/seksualitet
Samtalen om seksualitet https://dsr.dk/sygeplejersken/arkiv/sy-nr-2014-9/samtalen-om-seksualitet
Sex i Danmark https://www.projektsexus.dk/seneste-nyt/2019/rapporten-sex-i-danmark

Derudover offentliggøres studieplan med specifikke litteraturanbefalinger og forslag senest 3 uger før valgfaget.

 

Supplerende litteratur:
I forbindelse med undervisningen anvendes relevant national og international forskningsbaseret litteratur og artikler til inspiration for afdækning af problemfelter og interventionsmuligheder

Internationale forskningsbaserede artikler gøres tilgængelige og anvendes i studieaktiviteter.


Undervisere:

Lektor Helle Gerbild, Fysioterapeut, Cand.scient.san, Master i sexologi og Ph.d. stud.
https://www.ucviden.dk/portal/da/persons/helle-nygaard-gerbild(ab937f7b-009d-4f7a-bfb2-2c5df8c7dcf5).html

Lektor May-Lin Martinsen, Radiograf med speciale i stråleterapi
https://www.ucviden.dk/da/persons/may-lin-martinsen

Gæstelærere med specifikke kompetencer inden for seksualitet og sundhed.

 

Kriterier for optagelse:
Studerende skal have bestået klinisk eksamen på 6. semester.


Andre bemærkninger:
En tværprofessionel sammensætning af holdet og studiegrupperne vil blive prioriteret.
Studerende vil kunne forvente, i et vist omfang, at arbejde med særlige interesseområder inden for valgfagets temaer.

Tilmeld dig her

Aktivitetsnummer9600008218
Dato og tid1. marts – 19. marts 2021
StedUCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole, Campus Odense, Niels Bohrs Allé 1, 5230 Odense M
Varighed3 uger svarende til 5 ECTS-point
TilmeldingHusk at tilmelde dig valgfag svarende til 10 ECTS-point