Projektledelse og implementering af ny teknologi i sundhedsvæsnet (uge 35-37)
Valgfagets titel:
Projektledelse og implementering af ny teknologi i sundhedsvæsnet
Project management and implementation of new technology in the healthcare system
ECTS-point:
3 uger svarende til 5 ECTS-point
Periode for afvikling af valgfaget:
Uge 35-37/2020
Valgfaget afholdes på:
UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole, Niels Bohrs Allé 1, 5230 Odense M
Valgfagsansvarlig uddannelse:
Sygeplejerskeuddannelsen i samarbejde med Radiografuddannelsen
Kriterier for optagelse:
Bestået 6. semester
Tværfagligt – alle sundhedsprofessionsbacheloruddannelser
Valgfagets tema/profil:
Styrk din parathed som sundhedsperson til den vedvarende forandringskultur, du snart bliver en del af.
Øg din viden omkring velfærdteknologiske initiativer og dén indflydelse, det har på patienter og borgere i sundhedsvæsnet.
Få indblik i projektledelsen vedr. implementering af velfærdsteknologier.
Lær at anskue anvendt teknologi i din fremtidige profession ved bl.a. at afprøve det, samt at vurdere hvilke udfordringer og muligheder det giver for sundhedsprofessionelle og patienter/borger samt samarbejdspartnere.
Læringsforudsætninger:
Du skal have lyst til at udforske teknologiske muligheder og i den forbindelse blive klogere på, hvordan teknologien påvirker din fremtidige profession. Du skal være nysgerrig og turde udforske nye metoder for at få nye perspektiver på din og andres professioner.
Læringsudbytte:
Viden:
- Viden om afgrænsede teknologier og deres anvendelsesmuligheder
- Viden om teori, metoder og praksis i relation til teknologi
- Viden om etik og etiske retningslinjer i relation til anvendelsen af teknologi
- Viden og kendskab til projektlederrollen samt styringsredskaber for at få succes med et projekt
Færdigheder:
- Kan anvende teknologi i relation til egen læring
- Kan anvende teknologi og formidle faglige og etiske problemstillinger
- Kan udfærdige interessentanalyse og risikoanalyse herunder RISC map
Kompetencer:
- Kan håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i studie- eller arbejdssammenhænge
- Kan anvende egen lederskabsrolle i projekter og processer
Læringsaktiviteter:
- Gruppearbejde
- Undervisningen bygger på blended learning.
- Samarbejde med ekstern samarbejdspartner
- Studietur
Indhold:
- Hvad er velfærdsteknologi?
- Teknologiforståelse
- Afprøvning og vurdering af teknologier
- Formål med brug af teknologi
- Etik i det velfærdsteknologiske arbejde
- Digitalisering og datasikkerhed
- Projekt- og procesarbejde i tværprofessionelle sammenhænge
- Fundamentet for et godt projekt – fra start til slut.
- Projektlederroller herunder Karl Tomms´ spørgsmålstyper
- Interessentanalyse samt risikoanalyse
Deltagelse:
Du opfylder deltagelsespligten i valgfaget ved at deltage aktivt i undervisningen og ved at bidrage aktivt til leverancer i forløbet. Opfyldelsen af deltagelsespligten er en forudsætning for at kunne opnå ECTS-point svarede til valgfaget.
Afslutning af valgfag:
- Der afleveres en opgave. Opgaven må gerne udarbejdes i grupper
- Opgaven relaterer sig til læringsmålene for valgfaget
- Såfremt den studerendes navn ikke står anført på den afleverede opgave, kan pågældende ikke opnå ECTS-point svarede til valgmodulet
Foreløbig anbefalet litteratur:
- Hansen, J. (2013), Velfærdsteknologi i sundhedsvæsnet, Gads forlag 1.udgave
- Huniche, L.(2014), Teknologi i sundhedspraksis. Munksgaard 1. udgave.
Undervisere:
Christina Hjøllund Klausen, Sygeplejerskeuddannelsen, UCL
Jonas Værlund Rasmussen, Radiografuddannelsen, UCL
Tilmeld dig her
Aktivitetsnummer | 9600004917 |
Dato og tid | 24. august – 11. september 2020 (uge 35-37) |
Sted | UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole, Campus Odense, Niels Bohrs Allé 1, 5230 Odense M |
Varighed | 3 uger svarende til 5 ECTS-point |
Tilmelding | Husk at tilmelde dig valgfag svarende til 10 ECTS-point |