Forskning i og udvikling af professionspraksis

Valgfagets titel:
Forskning i og udvikling af professionspraksis / Research in and development of the profession

ECTS-point:
2 uger svarende til 3 1/3 ECTS-point

Valgfaget afholdes på:
Ergoterapeutuddannelsen
University College Lillebælt
Blangstedgårdsvej 4
5220 Odense SØ

Valgfagsansvarlig uddannelse:
Ergoterapeutuddannelsen

Kriterier for optagelse:
Har afsluttet modul 11 på Ergoterapeutuddannelsen

Valgfagets tema/profil:
Udvikling af viden og brug af metoder i forhold til forskning i og udvikling af ergoterapeutisk praksis.

Læringsforudsætninger:
Grundlæggende kendskab til argumentation, litteratursøgning, videnskabelig metode og evidensbegrebet.
Grundlæggende kendskab til det ergoterapeutiske paradigme og kerneområder.

Læringsudbytte:
Viden:

  • Kan redegøre for kvantitative og kvalitative design/forskningsmetoders forskelligheder og kombinationsmuligheder.

Færdigheder:

  • Kan arbejde med evidens i forhold til at anvende det i den ergoterapeutiske praksis

Kompetencer:

  • Kan søge, vurdere og analysere informationer fra forskellige kilder herunder forskellige databaser og diskutere informationernes anvendelighed i ergoterapi.
  • Kan reflektere over forskellige metoders anvendelighed i forhold til ergoterapeutiske problemstillinger.
  • Skal kunne anvende praksis- udviklings- og forskningsbaseret viden inden for et bestemt emne og en målgruppe og relatere det til ergoterapi.
  • Har indsigt i egen faglige formåen og begrænsninger og fremtidige læringsbehov i forhold til udvikling af professionsviden.

Læringsaktiviteter:

  • Undervisning
  • Studietimer
  • Vejledning

Indhold:

  • Toulmins argumentationsteori i forhold til den ergoterapeutiske professionsudøvelse.
  • Review af videnskabelige artikler i forhold til et emne.
  • Kvalitative og kvantitative design/metoder forskelligheder og kombinationsmuligheder.
  • Videnskabsteori set i forhold til et emne.
  • Evidensbegrebet-evidens i ergoterapi
  • Forskellig design og dataindsamlingsmetoder:
    • Kvalitative design/ metoder: Interview herunder fokusgruppeinterview, observationer, casestudie, praksisforskning.
    • Kvantitative design/metoder: Surveys, RCT, tværsnitsundersøgelser, opbygning af spørgeskema.
    • Litteraturstudie

Foreløbig anbefalet litteratur:
Lindahl M og Juhl C (2007) Den sundhedsvidenskabelige opgave- vejledning og værktøjskasse. FADL´s Forlag
Launsø L og Rieper O (2005) Forskning om og med mennesker. Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck
Birkler, J (2005) Videnskabsteori Munksgaard Danmark
Jensen T K 6Johnsen T J (2004 Sundhedsfremme i teori og praksis. Philosophia
Dalland O (2007) Metode og opgaveskrivning for studenter. Gyldendal Akademisk.

Afslutning af valgfaget:
Den enkelte studerende afleverer en dataudtrækningsmatrix som afleveres i en afleveringsmappe for modul 13 på Fronter. Har den studerende ikke afleveret det krævede, kan pågældende ikke opnå ECTS-point svarede til valgmodulet.

Deltagerantal:
Min. 15 og max. 38

Undervisere:
Gitte Stokholm m.fl.

Periode for afvikling af valgfaget:
Uge 39 – 40/2015 (og uge 10 – 11)

Tilmeld dig her

Aktivitetsnummer3310313512
Dato og tid21. september 2015 - 2. oktober 2015
StedBlangstedgårdsvej 4
5220 Odense SØ
Varighed2 uger - 3 1/3 ECTS-point
TilmeldingTilmeldings-"knappen" til de ledige pladser aktiveres i uge 17/2015