Forskning i og udvikling af professionspraksis
Valgfagets titel:
Forskning i og udvikling af professionspraksis / Research in and development of the profession
ECTS-point:
2 uger svarende til 3 1/3 ECTS-point
Valgfaget afholdes på:
Ergoterapeutuddannelsen
University College Lillebælt
Blangstedgårdsvej 4
5220 Odense SØ
Valgfagsansvarlig uddannelse:
Ergoterapeutuddannelsen
Kriterier for optagelse:
Har afsluttet modul 11 på Ergoterapeutuddannelsen
Valgfagets tema/profil:
Udvikling af viden og brug af metoder i forhold til forskning i og udvikling af ergoterapeutisk praksis.
Læringsforudsætninger:
Grundlæggende kendskab til argumentation, litteratursøgning, videnskabelig metode og evidensbegrebet.
Grundlæggende kendskab til det ergoterapeutiske paradigme og kerneområder.
Læringsudbytte:
Viden:
- Kan redegøre for kvantitative og kvalitative design/forskningsmetoders forskelligheder og kombinationsmuligheder.
Færdigheder:
- Kan arbejde med evidens i forhold til at anvende det i den ergoterapeutiske praksis
Kompetencer:
- Kan søge, vurdere og analysere informationer fra forskellige kilder herunder forskellige databaser og diskutere informationernes anvendelighed i ergoterapi.
- Kan reflektere over forskellige metoders anvendelighed i forhold til ergoterapeutiske problemstillinger.
- Skal kunne anvende praksis- udviklings- og forskningsbaseret viden inden for et bestemt emne og en målgruppe og relatere det til ergoterapi.
- Har indsigt i egen faglige formåen og begrænsninger og fremtidige læringsbehov i forhold til udvikling af professionsviden.
Læringsaktiviteter:
- Undervisning
- Studietimer
- Vejledning
Indhold:
- Toulmins argumentationsteori i forhold til den ergoterapeutiske professionsudøvelse.
- Review af videnskabelige artikler i forhold til et emne.
- Kvalitative og kvantitative design/metoder forskelligheder og kombinationsmuligheder.
- Videnskabsteori set i forhold til et emne.
- Evidensbegrebet-evidens i ergoterapi
- Forskellig design og dataindsamlingsmetoder:
- Kvalitative design/ metoder: Interview herunder fokusgruppeinterview, observationer, casestudie, praksisforskning.
- Kvantitative design/metoder: Surveys, RCT, tværsnitsundersøgelser, opbygning af spørgeskema.
- Litteraturstudie
Foreløbig anbefalet litteratur:
Lindahl M og Juhl C (2007) Den sundhedsvidenskabelige opgave- vejledning og værktøjskasse. FADL´s Forlag
Launsø L og Rieper O (2005) Forskning om og med mennesker. Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck
Birkler, J (2005) Videnskabsteori Munksgaard Danmark
Jensen T K 6Johnsen T J (2004 Sundhedsfremme i teori og praksis. Philosophia
Dalland O (2007) Metode og opgaveskrivning for studenter. Gyldendal Akademisk.
Afslutning af valgfaget:
Den enkelte studerende afleverer en dataudtrækningsmatrix som afleveres i en afleveringsmappe for modul 13 på Fronter. Har den studerende ikke afleveret det krævede, kan pågældende ikke opnå ECTS-point svarede til valgmodulet.
Deltagerantal:
Min. 15 og max. 38
Undervisere:
Gitte Stokholm m.fl.
Periode for afvikling af valgfaget:
Uge 39 – 40/2015 (og uge 10 – 11)
Tilmeld dig her
Aktivitetsnummer | 3310313512 |
Dato og tid | 21. september 2015 - 2. oktober 2015 |
Sted | Blangstedgårdsvej 4 5220 Odense SØ |
Varighed | 2 uger - 3 1/3 ECTS-point |
Tilmelding | Tilmeldings-"knappen" til de ledige pladser aktiveres i uge 17/2015 |
Warning: Attempt to read property "display_name" on bool in /var/www/vhosts/server274.server.activewebs.dk/kurservalgfag.ucl.dk/wp-content/plugins/ucl-widgets/ucl-widgets.php on line 305
Warning: Attempt to read property "user_email" on bool in /var/www/vhosts/server274.server.activewebs.dk/kurservalgfag.ucl.dk/wp-content/plugins/ucl-widgets/ucl-widgets.php on line 306