Sexologi i et tværfagligt rehabiliteringsperspektiv
Valgfagets titel:
Sexologi i et tværprofessionelt rehabiliteringsperspektiv / Sexology in a multidisciplinary rehabilitation perspective
ECTS-point:
2 uger svarende til 3 1/3 ECTS-point
Valgfaget afholdes på:
University College Lillebælt, Niels Bohrs Allé 1, 5230 Odense M
Valgfagsansvarlig uddannelse:
Fysioterapeutuddannelsen og Sygeplejerskeuddannelsen i Svendborg
Kriterier for optagelse:
Skal have bestået monofaglig klinisk eksamen.
Valgfagets tema/profil
Sexologi i et tværprofessionelt rehabiliteringsperspektiv.
Læringsforudsætninger:
Sundhedsprofessionsstuderende med basis kompetence i menneskets anatomi, fysiologi, sygdomslære, psykologi, kommunikation, videnskabsteori, etik og tværprofessionelt samarbejde.
Specifikke faggrupper: Sygepleje-, fysioterapeut-, ergoterapeut-, psykomotorisk terapeut, radiograf-, bioanalytiker- og jordemoderstuderende.
Deltagelse:
Der er krav om deltagelse i undervisning, studieaktiviteter, studiegrupper og formidling.
Andre bemærkninger:
En tværprofessionel sammensætning af holdet og studiegrupperne vil blive prioriteret.
Studerende vil kunne forvente i et vist omfang at arbejde med særlige interesseområder inden for valgfagets temaer.
Valgfaget udbydes tværprofessionelt
Læringsudbytte
Viden; den studerende har forståelse for:
- Seksualitet som et basalt menneskeligt behov
- Seksualitet som en integreret del i et rehabiliteringsforløb
- Anatomi og fysiologi relateret til den seksuelle funktion
- Den seksuelle funktion og responscyklus
- Seksuelt relaterede problemer og seksuelle dysfunktioner som følge af sygdom, traumer og behandling
- Seksuelle konsekvenser som følge af fx hjerte-kar sygdomme, cancer, diabetes, reumatologiske lidelser
- Seksualitet i forskellige livsfaser
- Kulturelle og sociale barrierer
- Prostitution
- Kropsbevidsthed, sensualitet og intimitet
- Faglige ansvars- og interventionsområder for sundhedsprofessionelle
- Kendskab til hjælpemidler, som anvendes ved sexologiske problemstillinger
- Kendskab til metoder og teknikker, som anvendes ifm. sexologiske problemstillinger
Færdigheder; den studerende kan:
- Identificere seksuelle problemstillinger hos patienter/brugere/borgere
- Kommunikere og vejlede patienter/brugere/borgere med seksuelle problemstillinger
Kompetencer; den studerende kan:
- Reflektere over egen seksualitet, egne normer, værdier og holdninger til seksualitet.
- Søge evidensbaseret fokuseret litteratur om problemstillinger ift. sygdom, sundhed og seksualitet
- Analysere og anvende relevante nationale og / eller videnskabelige internationale artikler
Læringsaktiviteter:
- Undervisning
- oplæg
- online international forskerpræsentation og workshops
- gruppearbejde
- debat
- dialog
- læsning af litteratur og artikler
- studieopgaver,
- studenteropgaver i grupper,
- studenteroplæg i gruppe
- selvtilrettelagte studiebesøg.
Indhold:
- Seksualitet – definition, begreb og rettigheder
- Seksuel anatomi og fysiologi
- Den seksuelle funktion og den seksuelle respons cyklus
- Seksuelt relaterede problemer som følge af sygdom, traumer og behandling
- Konsekvenser og senfølger af sygdomme af betydning for seksualiteten
- Seksualitet i forskellige livsfaser
- Kulturelle og sociale barriere
- Prostitution
- Kropsbevidsthed, sensualitet og intimitet
- Egne normer, værdier og holdninger til seksualitet
- PLISSIT
- Seksuelle hjælpemidler
- Sexologisk rådgivning og intervention
- Ansvars- og interventionsområde
Litteratur:
- Graugaard, C: Krop, sygdom og seksualitet, Hans Reitzels Forlag, 2006.
- Johansen, M: Når seksualitet tages alvorligt, Gads Forlag København, 2011.
- Graugaard, C m.fl.: Seksualitet og sundhed, Vidensråd for forebyggelse, 2012 vidensraad.dk
- Socialstyrelsen: Seksualitet på dagsordenen – En håndbog, 2012 http://socialstyrelsen.dk/udgivelser/seksualitet-pa-dagsordenen
- Sundhedsstyrelsen: Forebyggelsespakke – seksuel sundhed, 2012 http://sundhedsstyrelsen.dk/publ/publ2012/06juni/forebyggpk/seksuelsundhed.pdf
- Ditte Trolle: Sex, http://da.unipress.dk/udgivelser/s/sex/
Supplerende litteratur:
- I forbindelse med undervisningen anvendes relevant national og international forskningsbaseret litteratur og artikler, til inspiration for afdækning af problemfelter og interventionsmuligheder.
- Internationale forskningsbaserede artikler gøres tilgængelige og anvendes i studieaktiviteter.
Deltagerantal:
Min. 12 – max. 24 studerende.
Undervisere:
Lektor Pia Runge Mahler, Sygeplejerske, Cand.cur
Lektor Helle Gerbild, Fysioterapeut, Cand.scient.san, Master i sexologi og Ph.d. stud.
Periode for afvikling af valgfaget:
Valgfaget afvikles i uge 39 – 40
Tilmeld dig her
Aktivitetsnummer | 3410513514 |
Dato og tid | Uge 39 - 40 |
Sted | University College Lillebælt Niels Bohrs Allé 1 5230 Odense M |
Varighed | 2 uger - 3 1/3 ECTS-point |
Tilmeldingsfrist | Tilmeldingsboxen aktiveres i uge 12 og 13 (fra mandag den 20. marts 2017 kl. 9.00) |
Note | Husk at tilmelde dig valgfag svarende til 10 ECTS-point |
Warning: Attempt to read property "display_name" on bool in /var/www/vhosts/server274.server.activewebs.dk/kurservalgfag.ucl.dk/wp-content/plugins/ucl-widgets/ucl-widgets.php on line 305
Warning: Attempt to read property "user_email" on bool in /var/www/vhosts/server274.server.activewebs.dk/kurservalgfag.ucl.dk/wp-content/plugins/ucl-widgets/ucl-widgets.php on line 306