Forskning i og udvikling af professionspraksis
Valgfagets titel:
Forskning i og udvikling af professionspraksis / Research in and development of the profession
ECTS-point:
2 uger svarende til 3 1/3 ECTS-point
Valgfaget afholdes på:
Ergoterapeutuddannelsen
University College Lillebælt
Blangstedgårdsvej 4
5220 Odense SØ
Valgfagsansvarlig uddannelse:
Ergoterapeutuddannelsen
Kriterier for optagelse:
Har afsluttet Modul 11
Valgfagets tema/profil:
Udvikling af viden og brug af metoder i forhold til forskning i og udvikling af ergoterapeutisk praksis.
Læringsforudsætninger:
Grundlæggende kendskab til argumentation, litteratursøgning, videnskabelig metode og evidensbegrebet.
Grundlæggende kendskab til det ergoterapeutiske paradigme og kerneområder.
Læringsudbytte:
Viden:
- Kan redegøre for kvantitative og kvalitative design/forskningsmetoders forskelligheder og kombinationsmuligheder.
Færdigheder:
- Kan arbejde med evidens i forhold til at anvende det i den ergoterapeutiske praksis
Kompetencer:
- Kan søge, vurdere og analysere informationer fra forskellige kilder herunder forskellige databaser og diskutere informationernes anvendelighed i ergoterapi.
- Kan reflektere over forskellige metoders anvendelighed i forhold til ergoterapeutiske problemstillinger.
- Skal kunne anvende praksis- udviklings- og forskningsbaseret viden inden for et bestemt emne og en målgruppe og relatere det til ergoterapi.
- Har indsigt i egen faglige formåen og begrænsninger og fremtidige læringsbehov i forhold til udvikling af professionsviden.
Læringsaktiviteter:
- Undervisning
- Studietimer
- Vejledning
Indhold:
- Toulmins argumentationsteori i forhold til den ergoterapeutiske professionsudøvelse.
- Review af videnskabelige artikler i forhold til et emne.
- Kvalitative og kvantitative design/metoder forskelligheder og kombinationsmuligheder.
- Videnskabsteori set i forhold til et emne.
- Evidensbegrebet-evidens i ergoterapi
- Forskellig design og dataindsamlingsmetoder:
- Kvalitative design/ metoder: Interview herunder fokusgruppeinterview, observationer, casestudie, praksisforskning.
- Kvantitative design/metoder: Surveys, RCT, tværsnitsundersøgelser, opbygning af spørgeskema.
- Litteraturstudie
Foreløbig anbefalet litteratur:
Lindahl M og Juhl C (2010) Den sundhedsvidenskabelige opgave- vejledning og værktøjskasse. FADL´s Forlag
Launsø L og Rieper O (2011) Forskning om og med mennesker. Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck
Birkler, J (2005) Videnskabsteori Munksgaard Danmark
Dalland O (2007) Metode og opgaveskrivning for studenter. Gyldendal Akademisk.
Afslutning af valgfag:
Den enkelte studerende afleverer en dataudtrækningsmatrix som afleveres i afleveringsmappen for Modul 13 på Fronter.
Har den studerende ikke afleveret det krævede, kan pågældende ikke opnå ECTS-point svarende til valgmodulet.
Deltagerantal:
Min. 15 og max 38 studerende
Undervisere:
Gitte Stokholm
Morten Givskud
Periode for afvikling af valgfaget:
Uge 10 – 11/2016
Tilmeld dig her
Aktivitetsnummer | 3310513113 |
Dato og tid | Uge 10 - 11 (7. marts - 18. marts 2016) |
Sted | Blangstedgårdsvej 4 5220 Odense SØ |
Varighed | 2 uger - 3 1/3 ECTS-point |
Tilmeldingsfrist | Tilmeldings-"knappen" til de ledige pladser aktiveres mandag i uge 47/2015 |
Tilmelding | HUSK; at du skal tilmelde dig fag (eller klinik el. lign.) svarende til 10 ECTS-point og svarende til alle 6 uger |