Sundhedsprofessionelle kompetencer i et sundhedshus (uge 35-37)
Valgfagets titel:
Sundhedsprofessionelle kompetencer i et sundhedshus
Health professional skills in a health care center
ECTS-point:
3 uger svarende til 5 ECTS-point
Periode for afvikling af valgfaget:
Uge 35-37/2020
Valgfaget afholdes på:
UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole, Niels Bohrs Allé 1, 5230 Odense M.
Valgfagsansvarlig uddannelse:
Hans Kromann Knudsen, Lektor, Fysioterapeutuddannelsen
Nikoline Lykke Hansen, Adjunkt, Bioanalytikeruddannelsen
Valgfagets tema:
Sundhedsprofessionelle, kommunikation, mestring, sundhedshuse, rehabilitering og monitorering.
Læringsforudsætninger:
- Viden om andre faggruppers kompetencer
- Bred bevidsthed omkring egen monofaglighed
- Viden om div. kroniske sygdomme
- Kompetencer i forhold til bl.a. generel diagnostik og udredning, mestring, og kommunikation, rehabilitering, monitorering, litteratursøgning og litteraturanvendelse i en fagprofessionel kontekst
- Videnskabelig metode.
Læringsudbytte:
Efter 1. del 7. semester kan den studerende:
- anvende og mestre situationsbestemt og professionsrelevant kommunikation,
- indgå i tværprofessionelt og eventuelt tværsektorielt læring og samarbejde i forskellige kontekster,
- anvende relevante studie- og arbejdsmetoder til at opsøge, vurdere og fortolke empiri, teori og forskningsmetoder samt initiere og deltage i innovations-, udviklings- og forskningsarbejde,
- anvende grundlæggende metoder til udøvelse af evidensbaseret praksis (EBP), herunder litteratursøgning, litteraturudvælgelse, kritisk vurdering, samt anvendelighed i praktiske kliniske problemstillinger,
- anvende evidensbaserede undersøgelses- og interventionsprincipper til sygdomme og skader indenfor det sundhedsfaglige felt,
- udføre en kritisk vurdering af specifikke sundhedsfaglige interventioner med henblik på anvendelighed i praksis,
- medvirke til løsning af aktuelle udfordringer kreativt, der forudsætter og udfordrer det tværprofessionelle samarbejde eller professionspraksis.
Læringsaktiviteter:
Overordnet er det endelige produkt en Posterpræsentation og overhøring.
Fremlægges foregår den sidste dag i forløbet.
Indhold: (mere specifik beskrivelse i nedenstående lektionsplan):
- Besøg af udvalgte sundhedsprofessionelle aktører fra sundhedshuse
- Undervisning relateret til sundhedsprofessionelle kompetencer i et sundhedshus
- Her menes hele forløbet med borgeren/patienten inkl. undersøgelser, analyser, kommunikation, mestringsstrategier o.lign.
- Undervisning relateret til de primære sundhedsfaglige indsatser i et sundhedshus
- Besøge et sundhedshus og hvis muligt deltage i sundhedshusets aktiviteter
- Vejledning i relation til litteratursøgning samt kvalitetsvurdering heraf
- Vejledning og facilitering i forhold udarbejdelse af slutproduktet (Poster)
- Det er ønskeligt at grupperne, så vidt det er muligt, kan indsamle empiri i sundhedshuset i forhold til slutproduktet
Undervisning: (der undervises hovedsageligt i at erhverve kompetencer frem for viden om):
- Introduktion
- Hvad er et sundhedshus – hvorfor sundhedshuse?
- Sundhedsfaglige indsatser i et sundhedshus
- Mestring – undervisning (psykologisk/coaching) i forhold til smerter, medicin, fremtid, familie, eget liv, krise
- Kompetencer i et Sundhedshus (mono- og tværfaglige)
- Poster (litteratursøgning v/Bibliotekar)
- Besøg i et sundhedshus – her skal findes en problemstilling til de studerende (følge og evt. interviewe en borger/patient el. lign.)
- Fokusområder: KOL, kræftrehabilitering, diabetes, fedme, hjerterehabilitering, kroniske smertepatienter, funktionelle lidelser.
Litteratur:
Skrives ind i lektionsplanen som lægges tilgængelig for de studerende senest 1 uge før valgfag start.
Undervisere:
Eksterne fra sundhedshuse, evt. bibliotekarer, Hans Kromann Knudsen.
Tilmeld dig her
Aktivitetsnummer | 9600002917 |
Dato og tid | 24. august – 11. september 2020 (uge 35-37) |
Sted | UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole, Campus Odense, Niels Bohrs Allé 1, 5230 Odense M |
Varighed | 3 uger svarende til 5 ECTS-point |
Tilmelding | Husk at tilmelde dig valgfag svarende til 10 ECTS-point |